ادامه #ویژگی_های_روحانیت_شیعه_(2)_
ولایت محوری و ولایت گستری یا امتدادبخشی به «نظام ولایی»
شکل گیری حول محور ولایت ائمه معصوم (علیه السلام)و امتداد بخشی به آن،ازمهم ترین ویژگی های اختصاصی روحانیت شیعه است.عالمان شیعی همواره خودرا همواره ریزه خوار مائده الهی ولایت معصومین (علیه السلام)-که خود امتداد ولایت الهی خدای سبحان است-دانسته و نهایت تلاش ممکن را به کار میبستنئد تا دعوتگر به دستگاه ولایت الهی وامتدادبخش آن باشند.در واقع نظام ولایت روی دیگر سکه«توحید» است که تجلیات مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها در مناسبات اجتماعی و تشکیلاتی جامعه ایمانی ولایی،نمودار میشود.بنای توحید که مبنای فکری و اعتقادی و اجتماعی و عملی ماست در وحدت است…در جامعه توحیدی ،که وقتی مبدا و صاحب هستی سلطان عالم وجود وحی و قیومی و قاهری که همه حرکات وپدیده های عالم،مرهون اداره و قدرت او می باشد،یکی است،انسان هاچه سیاه چه سفید چه دارای خون های مختلف و نژادهای گوناگون و وضعیت اجتماعی مختلف با یکدیگر خویشاوندند؛چون به آن خدا وصلند،به یک جا متصلند از یک جا مدد میگیرند.این نتیجه قهری اعتقاد به توحید است.«ولایت» هم معنایش همین است؛«ولایت» یعنی پیوند و ارتباط تنگاتنگ و مستحکم و غیر قابل انفصال و انفکاک است.جامعه اسلامی که دارای ولایت است یعنی همه اجزا آن به یکدیگر و به آن محور و مرکز این جامعه-یعنی«ولی»متصل است.لازمه همین ارتباط و اتصال است که جامعه اسلامیدر درون خود یکی است و متحد و موتلف ومتصل به هم است و در بیرون نیز اجزای مساعد با خود را جذب می کند و اجزایی را که دشمن باشند،به شدت دفع می کند و با آن معارضه می نماید؛یعنی«اشداءعلی الکفار رحماء بینهم» .لازمه ولایت و توحید ،جامعه اسلامی است.این مبنای توحید و اعتقاد به وحدانیت حضرت حق جل وعلا،در تمام شئون فردی و اجتماعی جامعه اسلامی تاثیر می گذارد و جامعه را به صورت یک جامعه هماهنگ و مرتبط با یکدیگر و متصل و برخوردار از وحدت (وحدت جهت وحدت حرکت و وحدت هدف)می سازد. طبق مبانی اعتقادی شیعه،یکی از مهم ترین ساختارها،«نظام ولایت»است که از «ولایت مطلق الهی»سرچشمه گرفتهو در قالب ولایت رسول الله صلی الله و آله و ائمه علیهم السلام امتداد یافته ،و در عصر غیبت نیز جهت پیوند امامت و امت،به شکل های مختلفی تجلی کرده است.نظام ولایت چه در زمان حضور ائمه علیهم السلام و چه در عصر جدایی ظاهری شیعه از امام معصوم علیه السلام،تغییرات وتطورات فراوانی داشته و بسته به ظرفیت و شرایط درونی و بیرونی جوامع شیعی، در قالب هایی چون«استفتئات اعتقادی فقهی»،«وکالت»،«نیابت»(عام وخاص)،«نقابت»،«ولایت فقیه»،و… رخ نموده وادامه و بسط یافته است
ادامه مطالب
روزهای آینده منتشر خواهد شد.
#ویژگی_های_روحانیت_شیعه_(2)_
آخرین نظرات